تاریخچه الگوریتم های گوگل از آغاز تا به امروز

تاریخچه سئو
خانه » مقالات سئو » تاریخچه الگوریتم های گوگل از آغاز تا به امروز

تاریخچه الگوریتم های گوگل به تاریخ شروع سئو یعنی دهه ۱۹۹۰ برمی گردد.

یعنی زمانی که موتورهای جستجو شروع به فعالیت کردند.

الگوریتم های گوگل، تاریخچه آن ها و شیوه کارشان از مواردی است که برای انواع سئو مانند سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال مهم است.

واژه سئو (seo) مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است.

برای کسب اطلاعات دقیق تر در رابطه با مفهوم سئو از زبان متخصصان این زمینه، به مقاله سئو چیست؟ بهینه سازی موتورهای جستجو به چه معنایی است مراجعه کنید.

موتورهای جستجو از زمان پیدایش تا به امروز تغییرات بسیاری را در الگوریتم های خود به وجود آورده اند.

در این مقاله به تاریخچه پیدایش سئو و تاریخچه الگوریتم های آن می پردازیم.

همراه ما باشید.

تاریخچه گوگل

موتور جستجوی یاهو yahoo در سال ۱۹۹۵ اولین اصول سئو را ارائه کرد.

در سال ۱۹۹۶ دو شخص به نام های Sergey Brin و Larry Page شروع به کار کردن بر یک موتور جستجو کردند و نام آن را Back Rub گذاشتند.

این نام بعدها به Google تغییر داده شد.

محبوب ترین موتور جستجوی حال حاضر یعنی گوگل در سال ۱۹۹۷ راه اندازی شد و به پیروی از یاهو، اصول سئو جدیدی را تعیین کرد و دامنه google.com به طور رسمی ثبت شد.

در ۱۹۹۸ اولین دفتر گوگل راه اندازی شد و این شرکت رسما به ثبت رسید.

Cms چیست؟
>>

جالب است بدانید که اولین دفتر گوگل در گاراژ یک خانه در کالیفرنیا قرار داشت.

تاریخچه گوگل

یاهو در سال ۲۰۰۰ شروع به همکاری با گوگل کرد.

تا پیش از همکاری یاهو، گوگل به عنوان یک موتور جستجوی کوچک شناخته می شد.

یاهو یکی از بزرگترین رقیبان خود را به جهان معرفی کرد و باعث پیشرفت آن شد.

امروزه گوگل از تمامی موتورهای جستجو معروف تر و محبوب تر است.

گوگل امکانات بیشماری نسبت به سایر موتورهای جستجو دارد و بسیار پیشرفته تر است. محبوب بودن گوگل به دلیل اصول سئو پیشرفته آن است که باعث می شود بهترین نتیجه را به سرچ کاربر نشان دهد.

تاریخچه الگوریتم های گوگل

در رابطه با سئو، الگوریتم های فراوانی در طی سال ها ارائه شده است.

گوگل امروزه نیز الگوریتم های جدیدی را ارائه می دهد و خود را آپدیت می کند.

تمامی این آپدیت ها جهت برطرف کردن نیاز کاربران به بهترین شکل ممکن است.

برخی از مهم ترین الگوریتم های گوگل به شرح زیر است که آن ها را به اختصار توضیح می دهیم.

  1. پاندا
  2. تازگی محتوا
  3. پنگوئن
  4. مرغ مگس خوار
  5. کبوتر
  6. رنک برین
  7. برت
  8. رقص گوگل
  9. سندباکس گوگل
  10. موبایل فرست ایندکس

۱٫ الگوریتم پاندا (Panda Algorithm)

پاندا در فوریه سال ۲۰۱۱ معرفی شد و در ابتدا یک فیلتر بود.

سپس در ژانویه ۲۰۱۶ به طور رسمی در لیست الگوریتم های گوگل قرار گرفت.

این الگوریتم به بررسی محتوا می پردازد و محتواهای اسپم را حذف می کند.

الگوریتم پاندا به مواردی مانند محتوای کم حجم، تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی و … حساس است.

اگر می خواهید با این الگوریتم دقیق تر آشنا شوید به مقاله همه چیز درباره الگوریتم پاندا مراجعه کنید.

۲٫ الگوریتم تازگی محتوا (Freshness Algorithm)

الگوریتم تازگی محتوا

در نوامبر سال ۲۰۱۱ گوگل الگوریتمی را ارائه کرد که بر اساس آن تازه ترین محتواها در صدر نتایج قرار می گرفتند.

تگ h چیست؟ نحوه استفاده از تگ های h1 تا h6
>>

گوگل اعلام کرد که الگوریتم تازگی محتوا تقریبا بر ۳۵ درصد نتایج تاثیر گذاشت.

این موضوع مانند یک بمب صدا کرد و باعث شد که کارشناسان سئو به این الگوریتم توجه بیشتری کنند.

۳٫ الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm)

الگوریتم پنگوئن در ۲۴ آوریل ۲۰۱۲ معرفی شد و در سال ۲۰۱۶ آپدیت شد.

این الگوریتم سایت هایی را که به صورت غیر طبیعی و اسپم به لینک دهی پرداخته باشند، جریمه می کند.

همچنین سایت هایی که به سایت های اسپم لینک داده باشند، از انکر تکست بی ربط استفاده کرده باشند و … از مواردی هستند که پنگوئن نسبت به آن ها حساس است.

۴٫ الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird Algorithm)

الگوریتم مرغ مگس خوار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و به بررسی مفهوم کلمه سرچ شده پرداخت.

تا پیش از این گوگل نتایجی را به کاربر نشان می داد که کلمه کلیدی سرچ شده را در آن پیدا می کرد.

الگوریتم مرغ مگس خوار به بررسی مفهوم یک متن و کلمات کلیدی مشابه پرداخت تا نتایج هرچه بیشتر به مفهوم مورد نظر کاربر شباهت داشته باشند.

۵٫ الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر پس از مرغ مگس خوار و در ۲۴ ژانویه سال ۲۰۱۴ معرفی شد.

این الگوریتم بر سئو محلی متمرکز است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با الگوریتم کبوتر به مقاله الگوریتم کبوتر چیست مراجعه کنید.

۶٫ الگوریتم رنک برین (Rank Brain)

الگوریتم رنک برین یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد.

این الگوریتم به گوگل کمک می کند که قصد کاربر از جستجو را بهتر درک کند و بهترین نتیجه را ارائه دهد.

در مارس ۲۰۱۶ گوگل اعلام کرد که رنک برین از ۳ الگوریتم اصلی و مهم در رتبه بندی سایت ها است.

۷٫ الگوریتم برت (BERT Algorithm)

الگوریتم برت در ۵ سال گذشته معرفی شد.

Bert مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers به معنای رمز گذار دو طرفه نمایش داده شده از مبدل ها است.

مفهوم مارجین و پدینگ بوردر
>>

این الگوریتم به درک زبان محاوره ای می پردازد.

برت با توجه به کلمات قبلی و بعدی به معنای یک کلمه پی می برد و به روابط میان عبارات در یک متن توجه می کند.

۸٫ الگوریتم رقص گوگل (Google Dance)

الگوریتم گوگل دنس برای این که سایت های مختلف را امتحان کند و رفتار کاربران در آن ها را بررسی کند، رتبه ها را در صفحه نتایج جستجو جا به جا می کند.

۹٫ سند باکس گوگل (Google Sandbox)

گوگل سایت های تازه تاسیس را در سند باکس قرار می دهد.

به این معنا که رتبه نسبتا خوبی را به آن ها می دهد تا رفتار سایت را بررسی کند.

این الگوریتم به طور رسمی تایید نشده است.

۱۰٫ موبایل فرست ایندکس (Mobile First Index)

با توجه به این که امروزه اکثریت افراد برای سرچ کردن بیشتر از گوشی موبایل خود استفاده می کنند، سایت ها باید سایت خود را برای موبایل بهینه سازی کنند.

صفحات یک سایت باید به صورت Mobile First Index باشد.

گوگل اعلام کرد که تمرکز بیشتری بر روی نسخه موبایل یک سایت دارد و آن را در اولویت قرار می دهد.

تاریخچه سئو بر اساس الگوریتم های مختلف گوگل معرفی می شود.

الگوریتم هایی که گوگل در طی سالیان ارائه کرده است، باعث دقیق تر و بهتر شدن هرچه بیشتر نتایج شده است.

کارشناسان سئو و بهینه سازی سایت، به الگوریتم های گوگل توجه بسیاری دارند و بهینه سازی سایت خود را بر این اساس انجام می دهند.

در این مقاله به تاریخچه سئو، گوگل و الگوریتم های آن پرداخته شد.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.