تگ کنونیکال (Canonical) چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟

تگ کنونیکال
خانه » مقالات سئو » تگ کنونیکال (Canonical) چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟

تگ کنونیکال از تگ های بسیار مهم در سئو سایت است.

این تگ زمانی به کار می رود که دو محتوا مشابه وجود داشته باشد.

در این مواقع از تگ کنونیکال استفاده می شود تا گوگل متوجه شود کدام یک از محتواها، محتوای اصلی است.

به طور کل با استفاده از تگ کنونیکال، ارجحیت آدرس ها برای گوگل مشخص می شود.

تگ کنونیکال یکی از بهترین راه های پیشگیری و یا بر طرف کردن مشکل کنیبالیزیشن است.

در این مقاله به طور کامل در رابطه با مفهوم تگ کنونیکال، کاربرد آن در سئو و نحوه استفاده از آن صحبت می کنیم.

همراه ما باشید.

تگ کنونیکال (Canonical) چیست؟

کنونیکال یک کد است.

این کد به شکل rel = “canonical”  استفاده می شود و در URL صفحات غیر اصلی قرار می گیرد.

تصور کنید چند صفحه با محتوای یکسان وجود دارد.

گوگل نیاز به راهی دارد که تشخیص دهد کدام یک از این ها صفحه اصلی است.

با استفاده از تگ کنونیکال گوگل محتوای اصلی را از غیر اصلی تشخیص می دهد.

کاربرد تگ کنونیکال

چرا تگ کنونیکال برای سئو اهمیت دارد؟

هیچ کس محتوای تکراری را دوست ندارد.

مخصوصا موتورجستجویی مانند گوگل.

زمانی که دو یا چند محتوای یکسان در فضای وب وجود داشته باشد، گوگل باید تصمیم بگیرد که کدام یک را در نتایج جستجو یا serp نشان بدهد.

گوگل فقط به یکی از محتواهای یکسان رتبه می دهد.

بهتر است پیش از این که گوگل به انتخاب خود یک محتوا را به عنوان نسخه اصلی تشخیص بدهد، خودتان آن را اعلام کنید.

بررسی 9 نکته مهم در رابطه با موبایل فرست ایندکس
>>

بدین گونه همان محتوایی رتبه می گیرد که مد نظر شماست.

اجازه بدهید مثالی بزنیم.

آدرس های زیر را در نظر بگیرید.

http://www.example.com

https://www.example.com

http://example.com

همه این آدرس ها به یک صفحه می رسند.

اما گوگل آن ها را به عنوان URL های جداگانه در نظر می گیرد.

در این صورت چه اتفاقی می افتد؟

داخل سایت شما به اشتباه، چند صفحه تکراری و کپی Crawl می شود.

در واقع گوگل به اشتباه تصور می کند که صفحات تکراری زیادی در سایت شما وجود دارد. این موضوع قطعا به سئو سایت ضربه می زند.

تگ کنونیکال

نحوه استفاده از تگ کنونیکال

کد کنونیکال حتما باید در قسمت Head قرار بگیرد.

پس از وارد کردن لینک صفحه، کد rel = “canonical”  را وارد کنید.

در نهایت بعد از href، باید آدرس صفحه جدید را وارد کنید.

به صورت زیر:

</ “link rel=”canonical” href=”http://example.com/”>

نحوه استفاده از تگ کنونیکال در Yoast

اگر از افزونه یاوست استفاده می کنید، می توانید به راحتی تگ کنونیکال را به کار ببرید.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، در قسمت پیشرفته افزونه Yoast بخشی به نام نشانی قانونی یا همان Canonical وجود دارد.

اگر در قسمت کنونیکال یک صفحه، آدرس یک صفحه دیگر را وارد کنید، گوگل متوجه می شود که آدرس وارد شده، صفحه اصلی است.

استفاده از تگ کنونیکال در یواست

اشتباهات رایج در استفاده از تگ Canonical

۱٫ یکی از اشتباهاتی که ممکن است اتفاق بیفتد این است که آدرس صفحه اصلی به عنوان کنونیکال همه سایت معرفی شود.

در این حالت تمامی صفحات سایت شما از ایندکس گوگل خارج می شوند.

زیرا گوگل تصور می کند که همه صفحات کپی صفحه اصلی سایت شما هستند.

۲٫ هیچگاه بیشتر از یک تگ کنونیکال برای یک صفحه مشخص نکنید.

در صورتی که یک صفحه بیشتر از یک تگ کنونیکال داشته باشد، دو حالت پیش می آید.

گوگل فقط تگ اول را در نظر می گیرد.

تگ alt چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟
>>

گوگل هیچکدام از تگ ها را در نظر نمی گیرد.

۳٫ جا به جا تعریف کردن تگ Canonical یکی دیگر از اشتباهات رایج است.

۴٫ هیچ گاه یک لینک شکسته را تگ کنونیکال نکنید.

در صورت اتفاق افتادن این خطا، روند Crawl و Index شدن صفحات شما، پیچیده خواهد شد.

۵٫ بهتر است از یک URL ریدایرکت شده استفاده نکنید.

تگ کنونیکال بهتر است همیشه به یک URL معتبر اشاره کند.

تفاوت استفاده از تگ کنونیکال و ریدایرکت ۳۰۱

ریدایرکت ۳۰۱ به معنای تغییر آدرس دائمی یک صفحه به یک صفحه دیگر است.

برای مثال شما صفحه A را به صفحه B ریدایرکت می کنید.

در این حالت اگر کاربر روی صفحه A کلیک کند، وارد صفحه B می شود.

یعنی در ریدایرکت، شما نمی توانید صفحه B را مشاهده کنید.

اما در صورت استفاده از تگ کنونیکال محتوای صفحات A و B هر دو قابل مشاهده هستند.

تفاوت دیگر این دو روش این است که در ریدایرکت ۳۰۱، اعتبار به طور کامل منتقل می شود؛ اما در رابطه با انتقال اعتبار در استفاده از تگ کنونیکال نمی توان به طور مشخص نظر داد.

ریدایرکت به معنای دستور دادن به گوگل است. اما کنونیکال یک پیشنهاد به گوگل است که ممکن است قبول کند یا ممکن است قبول نکند.          

به طور کل برای پاسخ به این سوال که ریدایرکت بهتر است یا کنونیکال باید بگوییم که هرکدام از آن ها برای موارد مختلفی کاربرد دارند.

Canonical زمانی به کار می رود که چندین صفحه با محتوای مشابه دارید که می خواهید تمامی آن ها به کاربر و گوگل نشان داده شود؛ اما تنها یکی از آن ها به عنوان صفحه اصلی شناخته شود؛ اما زمانی که از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده می کنید، تنها محتوای یک صفحه قابل نمایش است.

جمع بندی

در این مقاله با مفهوم کنونیکال (Canonical) آشنا شدیم، روش استفاده از آن را توضیح دادیم و فهمیدیم که این تگ زمانی به کار می رود که دو یا چندین صفحه با محتوای مشابه داشته باشید و بخواهید که تمامی آن ها به کاربر نشان داده شود.

الگوریتم برت (Bert) چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟
>>

در این حالت برای این که گوگل تشخیص دهد کدام یک از آن ها محتوای اصلی است، از کد کنونیکال استفاده می کنید.

توجه داشته باشید که کنونیکال با ریدایرکت ۳۰۱ تفاوت دارد و هرکدام در موارد مختلفی به کار می روند.

اگر سوال و یا پیشنهادی دارید با ما در میان گذارید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.