کیورد استافینگ (Keyword stuffing) چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

کیورداستافینگ
خانه » وبلاگ » کیورد استافینگ (Keyword stuffing) چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

کیورد استافینگ یک شیوه است؛ یک شیوه مربوط به سئو کلاه سیاه.

اما ممکن است برخی افراد بدون اینکه بدانند به اشتباه دچار مشکل کیورد استافینگ در سایت خود شوند.

به زبان ساده می توان گفت که کیورد استافینگ به معنای استفاده بیش از اندازه از کلمه کلیدی اصلی در محتوا است.

این موضوع به شدت برای سئو سایت مضر است و باید از آن جلوگیری شود.

در این مقاله پس از توضیح مفهوم کیورد استافینگ، به بررسی تاثیر آن بر سئو سایت و روش های جلوگیری از آن می پردازیم.

همراه ما باشید.

کیورد استافینگ (Keyword stuffing) چیست؟

همانطور که اشاره کردیم کیورد استافینگ یکی از شیوه های رایج سئو کلاه سیاه است که در گذشته به شدت استفاده می شد.

هدف از آن کسب رتبه بالا در نتایج موتورهای جستجو برای یک کلمه خاص است.

درست است که افراد به این هدف از آن استفاده می کنند؛ اما در واقع این شیوه تاثیر عکس خواهد گذاشت و به سئو سایت ضربه می زند.

برای مثال متن زیر برای کلمه کلیدی اصلی فروش موبایل نوشته شده است:

ما در این سایت به فروش موبایل می پردازیم. این سایت مرجع فروش موبایل است. اگر قصد خرید موبایل را دارید به سایت ما که به فروش موبایل می پردازد مراجعه کنید تا از خدمات فروش موبایل به بهترین شکل ممکن بهره مند شوید.

خب حالا سوال این است که خواندن متن بالا چه احساسی را در شما به وجود آورد؟

در واقع کلمه کلیدی اصلی فروش موبایل به اندازه ای تکرار شده است که احساس کلافگی و بیهوده بودن متن را در کاربر به وجود می آورد.

این همان کیورد استافینگ یا به کار بردن نا به جا و بیش از اندازه کلمه کلیدی است.

صفحات یتیم (Orphan Pages) چیست و چگونه آن ها را پیدا کنیم؟
>>

هدف نویسنده متن بالا این بوده است که صفحه سایت برای کلمه فروش موبایل بالاترین رتبه را بگیرد.

انواع کیورد استافینگ

حالا که با مفهوم Keyword stuffing آشنا شدید، بهتر است انواع آن را نیز بشناسید.

انواع کیورد استافینگ شامل موارد زیر است:

  1. تکرار بیش از اندازه و کاملا غیر ضروری کلمات و عبارات کلیدی
  2. به کار گیری کلماتی که در واقع ربطی به موضوع اصلی محتوا ندارند
  3. استفاده از عبارت کلیدی ای که ربطی به عنوان مقاله ندارد
  4. استفاده از کلمه کلیدی اصلی به صورت انبوه در یک قسمت مقاله (مانند فروش موبایل در مثال بالا)

تاثیر کیورد استافینگ بر سئو سایت

گفتیم که کیورد استافینگ مضر است و نباید استفاده شود؛ اما چرا؟

در گذشته افراد بسیاری به وفور از این شیوه جهت افزایش رتبه سایت خود استفاده می کردند.

اما موتور جستجویی مانند گوگل، طی سالیان، پیشرفت های زیادی داشته است و همچنان نیز دارد.

مهم ترین و اولین هدف پیشرفت های گوگل، بهتر کردن تجربه کاربری است.

گوگل می داند که مشاهده متنی که یک کلمه در آن زیاد به کار رفته باشد، کاربران را خسته می کند و این احساس را در آن ها به وجود می آورد که با خواندن آن متن، در حالا هدر دادن وقت خود هستند.

به همین دلیل است که گوگل با سایت هایی که از این شیوه استفاده کنند، به شدت برخورد خواهد کرد.

گوگل با توجه به الگوریتم پنگوئن از کیورد استافینگ جلوگیری می کند.

وظیفه اصلی این الگوریتم مبارزه با لینک سازی اسپم است؛ اما از دیگر وظایف آن مبارزه با Keyword stuffing است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با الگوریتم پنگوئن به مقاله الگوریتم پنگوئن گوگل مراجعه کنید.

پس تا اینجا متوجه شدیم که گوگل با کیورد استافینگ مبارزه می کند.

حالا بیایید از کمی بیشتر از دید کاربران به این موضوع نگاه کنیم.

همانطور که اشاره کردیم خواندن متنی که در آن کلمه کلیدی اصلی بیش از اندازه به کار رفته باشد، موجب خستگی، بی حوصلگی، بی اعتمادی و … در کاربران خواهد شد.

افراد در مواجه با این موضوع به سرعت صفحه سایت را می بندند و به سایت دیگری مواجه می کنند.

Bounce Rate چیست
>>

ترک کاربران به این سرعت نه تنها باعث افزایش Bounce Rate خواهد شد، بلکه در باعث می شود در طولانی مدت هیچ کس به سایت شما مراجعه نکند.

بنابراین کیورد استافینگ تماما به ضرر سئو سایت شما خواهد بود.

روش های جلوگیری از کیورد استافینگ

کیورداستافینگ

گاهی اوقات ممکن است صاحبان سایت بدون اینکه متوجه باشند، دچار کیورد استافینگ در سایت خود شوند.

به همین دلیل بسیار مهم است که به عنوان یک کارشناس سئو، با روش های جلوگیری از Keyword stuffing آشنایی کامل داشته باشید.

۱٫ انتخاب یک کلمه به عنوان کلمه کلیدی اصلی

اولین قدم برای نگارش یک محتوا، انتخاب کلمه کلیدی اصلی آن است.

نمی توانید بدون هدف شروع به نگارش مقاله کنید.

باید پیش از اقدام به نوشتن مقاله تعیین کنید که مهم ترین و اصلی ترین کلمه ای که می خواهید مطلب شما با آن رتبه بگیرد چیست.

انتخاب کلمه کلیدی مبحث مفصلی است که در رابطه با آن به طور کامل در مقاله کلمه کلیدی چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد صحبت کرده ایم.

اما به طور کل در انتخاب کلمه کلیدی باید به مواردی مانند پرسونای مخاطب، میزان سرچ یک کلمه، میزان رقابت کلمه کلیدی و … توجه کنید.

۲٫ حفظ چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمه کلیدی یعنی تعداد استفاده از کلمه کلیدی اصلی کاملا بستگی به تعداد کلمات کل متن دارد.

به همین دلیل است که نمی توان عدد مشخصی را برای استفاده از Main Keyword تعیین کرد.

برای مثال در یک متن ۳۰۰ کلمه ای شاید بتوان ۳ بار از کلمه کلیدی اصلی استفاده کرد و در یک متن ۶۰۰ کلمه ۴ بار و …

پیش از این در مقاله چگالی کلمات کلیدی چیست، روش محاسبه میزان استفاده از Main Keyword را توضیح دادیم که پیشنهاد می شود حتما به آن مراجعه کنید.

در صورت که سایت شما وردپرسی است و از افزونه یواست استفاده می کنید، این افزونه برای هر متنی که در سایت بارگذاری می کنید، برای شما مشخص می کند که به چه تعداد باید از Main Keyword  خود استفاده کنید.

آشنایی با 7 مورد از مهم ترین اهداف سئو
>>

۳٫ استفاده از عبارات مشابه با کلمه کلیدی

تصور کنید می خواهید متنی با عبارت کلیدی اصلی جراحی بینی بنویسید.

شما پس از فکر کردن در رابطه با موارد بسیار این کلمه را به عنوان Main Keyword خود در نظر گرفته اید؛ اما آیا افرادی که به دنبال جراحی بینی هستند، تنها این کلمه را سرچ می کنند؟

مسلما نه.

هر کاربری برای رسیدن به صفحه جراحی بینی، ممکن است کلمات مختلفی را سرچ کند.

در این مثال شما می توانید در بسیاری از بخش های متن خود به جای کلمه جراحی بینی، کلمه عمل بینی را به کار ببرید.

این گونه متن شما برای هر دو کلمه بهینه می شود و از طرفی عبارت جراحی بینی نیز بیش از اندازه به کار گرفته نمی شود.

۴٫ استفاده از کلمه کلیدی به صورت پراکنده در متن

در نام بردن انواع کیورد استافینگ گفتیم که گاهی اوقات افراد کلمه کلیدی اصلی خود را در یک بخش یا یک پاراگراف از متن خود به صورت انبوه استفاده می کنند.

این کار اصلا درست نیست.

حتما توجه کنید که کلمه کلیدی اصلی شما باید به صورت پراکنده به کار رود.

برای مثال اگر قرار است ۳ بار از Main Keyword خود استفاده کنید، آن را در پاراگراف اول و دوم و وسط مقاله به کار بگیرید.

افزونه یواست سئو علاوه بر این که چگالی عبارت کلیدی را برای هر مقاله شما تعیین می کند، این مورد را نیز در صورت مشاهده، اطلاع خواهد داد.

مهم ترین بخش هایی که باید در آن ها عبارت کلیدی اصلی را به کار ببرید، موارد زیر است:

  1. پاراگراف اول (ترجیحا در ابتدای پاراگراف)
  2. عنوان مقاله
  3. متاتایتل
  4. متادیسکریپشن
  5. در متن جایگزین (Alt) تصاویر
  6. در هدینگ های اصلی
  7. پاراگراف آخر مطلب

جمع بندی

در این مقاله در رابطه با مفهوم کیورد استافینگ (Keyword stuffing) و تاثیر آن بر سئو سایت صحبت کردیم.

همچنین گفتیم که برای جلوگیری از این موضوع، توجه به چه مواردی مهم است.

اگر سوال یا پیشنهادی در رابطه با این موضوع دارید، حتما با ما در میان گذارید تا در اولین فرصت ممکن پاسخگو باشیم.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.